Masterclass 9: Intervisie en verder

Wow, wat een reis. In de afgelopen acht masterclasses heb je inmiddels kennis gemaakt met alle aspecten van het opzetten, uitvoeren en uiteindelijk met overtuiging adviseren op basis van analyse. Inhoudelijk zijn we rond … maar natuurlijk nooit klaar.

We sluiten af met een nieuw begin. Leren stopt namelijk nooit. Bovendien, écht leren doe je door het te doen en het is makkelijker en sneller om het samen te doen. In Masterclass 9 krijg je de kans om te vertellen waar je staat en input te krijgen van je mede deelnemers. We leren je werken met een intervisiemethode die je helpt om vlot met nieuwe ideeën en energie verder te gaan.

Kijk alvast de video’s en bereid een korte pitch voor zodat we vlot van start kunnen met intervisie en het verzamelen van feedback. Tot donderdag!

En zet alvast in je agenda: eind november volgt als afsluiting nog één kort en gezamenlijk webinar met álle deelnemers en docenten om jullie nog een keer in het zonnetje te zetten! De exacte datum volgt.

 
 

Feedback leren ontvangen - waarom zou je dat willen leren?

Feedback geven en ontvangen is een essentieel onderdeel van samenwerken. Of het nu met opzet gegeven wordt of niet - er zijn talloze manieren om een signaal te interpreteren als feedback. Een blik, zucht, oogrol of een glimlach - alles is feedback. Feedback geven krijgt veel aandacht - Feedback ontvangen veel minder. Sheila Heen - schrijver van verschillende boeken over goed omgaan met conflicten - legt uit hoe je kunt groeien door beter te worden in het ontvangen van feedback. Het boek zelf is eveneens een aanrader! En inderdaad: het kan zijn dat je de video al eens gezien hebt, deze zit namelijk ook in het lesplan voor Masterclass X.

 

Voorbereiding op het WEbinar - Feedback organiseren

Twee thema’s die met het werken aan je case én het krijgen van feedback een rol kunnen spelen. Omgaan met meer of minder gepolijste feedback én het structureren van feedback in een intervisie situatie zodat je er zelf zoveel mogelijk uit kunt halen.

Reacties van jezelf en van anderen herkennen

Emotionele reacties herkennen bij anderen én bij jezelf is de basis voor één van de tips die Sheila geeft: het scheiden van wat er gezegd wordt van wie het zegt. Dat lukt meestal pas echt goed als de eerste emotionele reactie voorbij is en dat gaat sneller wanneer je een emotie kunt benoemen. Mooie quote: “Name It To Tame It” Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een zijpad van de rationele wereld van Data & Analyse. Tot je je realiseert wat de transparantie van analyse kan losmaken. Vaak wil je zelfs iets losmaken. Een pakkend verhaal vertellen onderbouwd en ondersteund met analyse is een gezonde mix van emotie en logica. (Masterclass 8)

Feedback structureren

Daarnaast - feedback ontvangen kun je structureren. Dat is belangrijk om er in korte tijd zoveel mogelijk uit te halen voor jezelf. Over beide onderwerpen hebben we tijdens Masterclass X al wat verteld en dat is verpakt in onderstaande opname.

Opdracht 1 - bekijk de introductie op het webinar (basis)

Deze keer écht handig als je dit van tevoren doet. Dan kunnen we meteen aan de slag met het bespreken van jullie cases. In deze introductie krijg je uitleg over het herkennen en erkennen van (emotionele) reacties op de analyses die je oplevert én wat je zelf weer met die reacties doet. Aan het einde alvast een korte uitleg van de intervisiemethode die we tijdens het webinar zullen gebruiken.

 

Opdracht 2 - bereid je intervisie voor, vertel ons het verhaal in minder dan 3 minuten

Je kunt dit nu. In drie minuten of minder je verhaal brengen. Situatie, Complicatie, (plan) voor Actie en (beoogd) Resultaat. Kruip nog een keer in de rol van gids om ons te vertellen welk plan je voor de held in jouw verhaal hebt. Ook gaaf natuurlijk als je inmiddels ook al resultaten hebt! Om te spieken: in de bestanden bij Masterclass 8 vind je het template voor de reis van de held (Mural Opdracht 1)

Aanvullend kun je een aantal van deze vragen gebruiken om ons meer te vertellen over je case:

  1. Over welke doelgroep gaat je case - wie zijn de echte helden?

  2. Wie is de doelgroep voor de uiteindelijke analyse - aan wie vertel je het verhaal?

  3. Wat moeten zij er daarna mee doen? (je plan / beoogd resultaat)

  4. Welke vraag begin je mee?

  5. Welke antwoorden hoop je te kunnen gaan geven? (je beoogd resultaat)

  6. Waar denk je bij deze case aan?

  7. Waarom vind je deze case belangrijk?

  8. Waar maak je je zorgen over?

 

NA HET WEBINAR: AAN DE SLAG MÉT JE BUDDY

Nu het Masterclassprogramma bijna écht klaar is wordt de vraag belangrijk hoe je met je Buddy en wellicht ook je webinargroepje verder gaat. Ons advies:

  1. Plan een afspraak met je Buddy en je Webinargroep.

  2. Deze keer geen inhoud: bespreek samen wie er willen blijven samenwerken, bijvoorbeeld in een intervisiegroep.

  3. Plan alvast concrete data vooruit!

Lukt het niet meteen om een groepje samen te stellen of zoek je nog meer mensen, vraag ons gerust om hulp.

 

SPREEKUUR

Het volgende spreekuur organiseren we op dinsdag 10 november om 10:00h. Om ons te helpen voorbereiden: stel je vraag gerust alvast in Teams. ragen tussendoor zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Samenvattend

Werk door dit lesplan heen en laat het ons weten als je vragen hebt. We staan voor je klaar! Schrijf je vragen op zodat je ze in Teams of tijdens het Webinar paraat hebt. Als vragen op Teams vaker voorkomen besteden we daar extra aandacht aan.

Het huiswerk:

  • Voorbereiding op het webinar (60 minuten)

    • Basis: Bekijk de video’s van Sheila Heen en onze video waarin we alvast de introductie van het webinar doornemen.

    • Basis: Bereid het verhaal over je case voor - gebruik als je dat wilt het template dat je onder de bestanden in MC8 vindt.

  • Na het webinar:

    • Maak plannen voor de toekomst met je Buddy of Webinargroep - of beiden!

Succes en tot donderdag!