Masterclass 7: Dashboards!

Stel je voor … inzicht leidt tot actie. Analyse hebben échte impact en leiden tot goede beslissingen. Het is tijd dat we de brug slaan naar anderen. Van inzicht voor jezelf naar uitleggen en inspireren. Binnen de sport kennen we een verscheidenheid aan stakeholders. Iedere stakeholder heeft weer eigen belangen en overtuigingen. We hebben elkaar nodig, we moeten samenwerken. Om samen goede beslissingen te kunnen nemen, om samen de sport verder te brengen is het belangrijk om elkaar goed te begrijpen. Dat begint met denken vanuit hun perspectief. Samen denken vanuit een verhaal dat over hén gaat. Waarin zij de held zijn - en jij hun gids.

Voor oud deelnemers die nog een keer langs willen komen: je bent welkom én als er een Masterclass is die je wilt zien: deze wil je écht volgen. Ongeacht of je zelf met Data & Analyse iets doet. Een verhaal verhaal dat overtuigt, een goede presentatie, dat heeft iedereen wel eens nodig. Als je wilt leren om dat écht over te laten komen: lees je snel even in en kom langs! Als je het webinar hebt bijgewoond en op zoek bent naar verdiepingsmaterialen - die staan nu ook in het lesplan. Klik hier om er meteen naartoe te gaan.

 

de Experts voorstellen

We zijn ontzettend blij dat we deze keer kunnen samenwerken met CLEVER°FRANKE. Wouter van Dijk is Design Director en Pietro Lodi is Designer bij dit bureau dat werkt op het snijvlak van Data en Design.

WOUTER VAN DIJK

WOUTER VAN DIJK

PIETRO LODI

PIETRO LODI

Hieronder alvast een korte introductie van het bureau en een aantal projecten als voorbeeld en inspiratie.

 

Voorbeeldprojecten

Drie projecten die we ook noemden in de introductievideo. Gave inspiratie om te ontdekken wat er mogelijk is op het snijvlak van data en design. Enigszins intimiderend ook. Vooral als je nog niet bekend bent met methoden achter een ontwerp. Met meer kennis over hóe iets tot stand komt wordt een gaaf resultaat al íets bereikbaarder. Een klein verschil met vaak meteen een grote impact!


Klik op een van de illustraties om bij de projectbeschrijvingen te komen op de site van CLEVER°FRANKE.


 

Voorbereiding op het webinar

Tijdens het webinar gaan we twee keer in een break-out uiteen. De eerste keer zullen we samenwerken om de behoeften van de doelgroepen van onze dashboards goed scherp te krijgen. De tweede keer ga je aan de slag met het toepassen van ontwerpprincipes voor effectieve Dashboards. Een praktisch webinar dus! Het helpt als je voor jezelf alvast opdracht 1 tot en met 3 doorwerkt. Ze kosten niet veel tijd en maken het tijdens het webinar een stuk makkelijker om meteen aan de slag te kunnen.

Opdracht 1: Artikel “Moments That Matter” (Basis)

Lees alvast onderstaand artikel door om alvast bekend te raken met het hulpmiddel dat we tijdens het webinar ook zullen gaan gebruiken als start voor de ontwikkeling van dashboards voor onze eigen doelgroepen. Het ontwerp van een goed dashboard begint namelijk niet met de data, grafieken of in PowerBI, het begint bij het begrijpen van je doelgroep.

KLIK OP DE ILLUSTRATIE OM BIJ HET ARTIKEL TE KOMEN

KLIK OP DE ILLUSTRATIE OM BIJ HET ARTIKEL TE KOMEN

 

Opdracht 2: Ontwerpprincipes doornemen (Basis)

Een eenvoudige opdracht:

Bekijk onderstaande illustratie en lees alvast door de ontwerpprincipes heen en formuleer voor jezelf een aantal vragen die je hebt over dit proces en over de ontwerpprincipes. Dat helpt je om straks actiever deel te kunnen nemen.

Ontwerpproces.png
 

Ontwerpen is een creatief en vaak géén rechtlijnig proces. Nadat je het doel helder hebt is het tijd om aan vormgeving te gaan werken. In de vormgevingsstap zullen we een aantal ontwerpprincipes doornemen die tijdens het webinar meer inhoud zullen krijgen. Ontwerp gaat vooral over het maken van de juiste keuzes om te komen tot een dashboard dat werkt voor je doel en doelgroep.

Voorbeelden van ontwerpprincipes die we zullen bespreken

  • Houd het simpel

  • Kies een passend type grafiek om je data in weer te geven.

  • Gebruik KPIs voor allerbelangrijkste metrics (welke KPI’s zijn eigenlijk bepalend voor jouw project?)

  • Consistent kleurgebruik

  • In perspectief plaatsen, welke context is van belang om de details goed te kunnen begrijpen?

  • Visuele elementen in tabellen

  • Interactie met data, wat wil je dat je doelgroep kan en mag doen met de data?

  • Interactie met dashboard, hoe wil je dat het dashboard werkt?

 

Optioneel: Zo Sport Nederland

Om nog iets meer bekend te raken met de casus die we als voorbeeld nemen: lees de rapportage Zo Sport Nederland nog eens door.

KLIK OP DE ILLUSTRATIE OM BIJ HET RAPPORT TE KOMEN

KLIK OP DE ILLUSTRATIE OM BIJ HET RAPPORT TE KOMEN

 

Opdracht 3: oefenen met Mural (Basis)

Tijdens het webinar zullen we werken met een nieuwe tool die ons de mogelijkheid geeft om samen te werken op een digitaal whiteboard. In het tabblad “Oefenen met Mural” vind je een voorbeeld met wat dingen die je daar kunt proberen. Dat scheelt straks tijdens het Webinar weer en kun je sneller samen aan de slag.

Oefenen met Mural.png
 

NA HET WEBINAR: AAN DE SLAG MÉT JE BUDDY

Wat we gedaan hebben tijdens het webinar ga je nu voor je eigen case met je buddy doen.

  1. Plan een afspraak met je buddy.

  2. Vul samen eens een moments that matter worksheet in voor jullie doelgroepen.

  3. Is een dashboard een middel dat je zou willen inzetten voor één van deze doelgroepen.

  4. Schets alvast eens een eerste versie - op papier bijvoorbeeld!

 

SPREEKUUR

Periodiek en bij voldoende belangstelling organiseren we een extra spreekuur waar je langs kunt komen met vragen over issue trees, je case of PowerBI. Die spreekuren zullen we gedurende het hele Masterclassprogramma blijven herhalen. Het volgende spreekuur organiseren we op dinsdag 20 oktober om 10:00h. Om ons te helpen voorbereiden: stel je vraag gerust alvast in Teams. Vragen tussendoor zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Verdiepingsmateriaal

Van de experts! De presentatie van het webinar zelf staat uiteraard in teams in het kanaal van Masterclass 7 onder bestanden. Onderstaande links brengen je nog dieper en verder op de besproken thema’s Doelgroep Definitie en Dashboard Vormgeving.

Doelgroep definitie

Dashboard vormgeving

Als de basis duidelijk is en je nóg verder wilt weten!

 

Samenvattend

Werk door dit lesplan heen en laat het ons weten als je vragen hebt. We staan voor je klaar! Schrijf je vragen op zodat je ze in Teams of tijdens het Webinar paraat hebt. Als vragen op Teams vaker voorkomen besteden we daar extra aandacht aan.

Het huiswerk:

  • Voorbereiding op het webinar (60 tot 90 minuten)

    • Artikel Moments that Matter

    • Ontwerpprincipes doornemen

    • Oefenen met Mural

  • Na het webinar:

    • Aan de slag met je buddy aan jullie cases.

    • Je tijdens het webinar opgedane kennis verrijken met het verdiepingsmateriaal.

  • Optioneel:

Succes en tot donderdag!