Masterclass 8: adviseren met data

In Masterclass 8 gaan we het hebben over verhalen vertellen met de bedoeling je publiek in actie te laten komen. In Masterclass 7 hebben we het al gehad over dashboards. Informatie waarmee je een grote groep doorlopend inzicht kunt geven dat tot actie leidt. Dit keer gaat het om eenmalig maatwerk voor een specifieke groep. Vaak een groep die op basis van jouw verhaal een beslissing moet gaan nemen. Ook hier is actie dus het doel. Ook hier is het proces creatief.

Met de aanpak waar we je mee gaan leren werken zet je telkens opnieuw in korte tijd een passend verhaal neer voor de groep waarvoor je spreekt. Om dat te leren lenen we wat van de skills van filmmakers en verhalenschrijvers. Zij werken in een wereld met helden, gidsen of mentoren en schurken die tegenwerken. Verhaalelementen die ons ook gaan helpen om een advies over te laten komen. En laat het vertellen van een goed verhaal nou net nodig zijn om data voor een breder publiek écht tot leven te laten komen.

Voor oud deelnemers die nog een keer langs willen komen: je bent welkom. Masterclass 7 en 8 zijn bovendien Masterclasses die je niet wilt missen - juist omdat ze voor iedereen relevant zijn! Werk je wel eens met veeleisend publiek? Een verhaal verhaal dat overtuigt, een goede presentatie, dat heeft iedereen wel eens nodig. Lees je snel even in en kom langs!

 

Verhalen vertellen - een kunst en een wetenschap

Mensen onthouden wat je ze vertelt, sterker nog, ze volgen zomaar de suggesties die verhalen bij ze achterlaten. David legt je in onderstaande presentatie goed uit hoe dat werkt. Aan het einde van zijn presentatie brengt hij dat samen. Je zult met de woorden angel’s cocktail en devil’s cocktail in je achterhoofd waarschijnlijk de situaties herkennen waarin een presentatie meer voelde als een gevecht dan als het helpen van je toehoorders. Het levert je één van de belangrijkste inzichten op die je nodig zult hebben om te zorgen dat je met je verhaal altijd het juiste perspectief kiest.

 

Verhalen vertellen en data combineren

Wij hebben het natuurlijk niet over fictie. Wij hebben het over echte problemen die vragen om echte oplossingen. Daarom zoeken we naar de combinatie tussen het vertellen van een verhaal dat overkomt én de data en analyses die helpen garanderen dat wat we vertellen ook echt waar is.

Nancy Duarte legt het in onderstaande korte video goed uit. Voor mensen die werken met data is het kunnen overbrengen van de betekenis die we uit die data halen essentieel. Die combinatie gaan we maken tijdens het webinar. We gaan je laten zien hoe je telkens de stap kunt maken van verkenner van de data naar uitlegger. Cruciaal om een ijzersterk en vertrouwd adviseur te kunnen zijn.

Voorbereiding op Het webinar

Tijdens het webinar gaan we in de break-outs leren werken met een raamwerk voor het opbouwen van een verhaal en het maken van de combinatie met data. Het helpt als je voor jezelf alvast de twee video’s bekeken hebt. Ter voorbereiding is opdracht 2 optioneel - maar wel gewoon leuk én goed om te doen. Je kunt bovendien zeggen dat je aan het studeren bent terwijl je Netflix kijkt …

 

Opdracht 1: bekijk de video’s van David Philips en Nancy Duarte (Basis)

Eenvoudige opdracht: bekijk de twee video’s. Ze geven je belangrijke context bij het onderwerp en bij de oefeningen die straks doen tijdens het webinar.

 

Opdracht 2: verhaalelementen leren herkennen (Optioneel)

Neem een favoriete of recente film in gedachten. Hollywoodproducties zijn het makkelijkst te ontleden, Indie filmmakers willen nog wel eens afwijken van het format dus bewaar die nog even voor later. Deze oefening helpt om je alvast bekend te maken met een aantal termen die je tijdens het webinar zult horen.

De opdracht: onderstaand vind je een opsomming van de belangrijkste elementen van de verhaalstructuur bekend als “the hero’s journey”. Benoem voor jouw film elk van de verhaalelementen uit onderstaande lijst. Doe het voor jezelf of deel het gerust ook op Teams in het kanaal van Masterclass 8- we zijn benieuwd!

  1. De held - de hoofdpersoon van het verhaal die iets wil, of door omstandigheden gedwongen: iets moet (maar niet altijd wil :-)

  2. De schurk - een tegenwerkende kracht die de held weerhoudt van wat hij of zij wil bereiken. Dat kan een persoon - Voldemort of Darth Vader - zijn maar bijvoorbeeld ook een abstracte schurk - het weer, een virus …

  3. De gids of mentor - de man of vrouw met een plan voor de held. Soms ook degene die een weerbarstige held een schop onder z’n kont geeft.

  4. Helpers - karakters die de held onderweg helpen of iets leren waarmee de held weer dichter bij het doel komt.

  5. De kloof - het moment waarop de held het alléén moet gaan doen. Gids en helpers zijn er - even - niet meer om de held verder te helpen.

  6. Het faalmoment - het moment waarop alles verloren lijkt, waarop voor de held alles lijkt mis te lopen.

  7. Het succesmoment - het moment waarop alles toch nog goed kwam. - interessant is om na te gaan of het succesmoment al eerder in de film al een keer is langsgekomen. Sóms gebruiken filmmakers deze truc om de held alvast te motiveren.

  8. Welke transformatie heeft de held doorgemaakt. De held is vaak een van de weinige personages die echt een karakterontwikkeling doormaken tijdens de film. Die ontwikkeling is vaak de hele essentie van het verhaal. Goed als je die kunt benoemen.

 

Opdracht 3: oefenen met Mural (Optioneel)

Ook tijdens dit webinar zullen we werken met Mural. Een nieuwe tool die ons de mogelijkheid geeft om samen te werken op een digitaal whiteboard. Als je nog niet geoefend had met Mural - ga je gang! In het tabblad “Oefenen met Mural” vind je een voorbeeld met wat dingen die je daar kunt proberen. Dat scheelt straks tijdens het Webinar weer en kun je sneller samen aan de slag.

Oefenen met Mural.png
 

NA HET WEBINAR: AAN DE SLAG MÉT JE BUDDY

Wat we gedaan hebben tijdens het webinar ga je nu voor je eigen case met je buddy doen.

  1. Plan een afspraak met je buddy.

  2. Vul samen eens het raamwerk in voor jullie doelgroepen.

  3. Bepaal samen waar je data nodig zou kunnen hebben om het verhaal te ondersteunen.

  4. Schrijf een eerste versie van je verhaal. TIP: Dit kun je in Masterclass 9 als voorbeeld meenemen!

 

SPREEKUUR

Het volgende spreekuur organiseren we op dinsdag 20 oktober om 10:00h. Om ons te helpen voorbereiden: stel je vraag gerust alvast in Teams. Wouter en Pietro hebben aangegeven dat zij er bij zullen zijn. Vragen tussendoor zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Samenvattend

Werk door dit lesplan heen en laat het ons weten als je vragen hebt. We staan voor je klaar! Schrijf je vragen op zodat je ze in Teams of tijdens het Webinar paraat hebt. Als vragen op Teams vaker voorkomen besteden we daar extra aandacht aan.

Het huiswerk:

  • Voorbereiding op het webinar (60 minuten)

    • Basis: Bekijk de video’s van David Philips en Nancy Duarte

    • Optioneel: Elementen van “the hero’s journey” doornemen

    • Optioneel: Oefenen met Mural

  • Na het webinar:

    • Aan de slag met je buddy aan jullie cases - goede voorbereiding op Masterclass 9

Succes en tot donderdag!