Masterclass 6: Landschap DAta & Onderzoek

Antwoorden vinden zonder verdwaald te raken in een landschap in beweging! Dat is waar we het in Masterclass 6 over gaan hebben. We lopen langs de belangrijkste bezienswaardigheden en na de webinars weet je voor welke vraag je waar aan moet kloppen! Het landschap is bepaald geen verzameling oudheden. Het is juist nú volop in ontwikkeling - sterker nog: jullie eigen deelname aan het Masterclassprogramma is daar een belangrijk onderdeel van!

Masterclass 6 is interessant en belangrijk is voor álle deelnemers - Basis én Verdieping. Het weten waar je nu en straks om hulp kunt vragen is altijd belangrijk, of je nu met je neus in de cijfers zit of niet. Kijk snel de introductie!

 

Op reis door het landschap Data en ONderzoek in de sporT

 

Ok - we hebben nu vragen …

  • Had je na Masterclass 5 wél goede vragen maar wist je nog niet precies waar je die vragen het beste zou kunnen stellen?

  • Hoe kun je eigenlijk invloed uitoefenen op wát er onderzocht wordt binnen de sport?

  • Hoe kom ik op aan de laatste inzichten die écht relevant zijn voor mijn vragen?

  • Welke databronnen zijn er nu al beschikbaar, hoe kom ik aan die data, wat komt er nog meer aan en hoe kan ik daar over meepraten?

  • Datakwaliteit - moeten we ook iets mee, was best een taai onderwerp, maar hoe doen anderen dat nu eigenlijk, in het groot?

  • Data Science - klinkt cool - maar hoe en wanneer heb ik dat dan nodig? En wat is dan Machine Learning, AI?

Masterclass 6 geeft het antwoord!

 

In de ochtend: goede start met zoeken, vinden - en initiëren van waardevol onderzoek!

10:00 Nicolette van Veldhoven - programma manager onderzoek NOC*NSF en een zeer ervaren gids in onderzoeksland. Nicolette neemt ons mee in de ontwikkeling van onderzoeksprogramma’s, kennisagenda’s en innovatie en laat zien waar we nu in 2020 staan. Geen eenvoudig landschap. Nicolette gaat het met ons hebben over het op waarde schatten van onderzoek. Wat kun je met het onderzoek dat je leest? Ze leert ons iets over de taal en de gebruiken in data & onderzoeksland en ook belangrijk: op welke manieren we als sport een actievere rol kunnen nemen door mee te doen aan onderzoek en mee te bepalen wat er onderzocht wordt.

11:00 Cees Vervoorn - Chief Science Officer bij het Kenniscentrum Sport en Bewegen en laat ons kennismaken met hun rol: het delen van actueel wetenschappelijk onderzoek over sport en bewegen samen met ervaringen uit de praktijk op allerlei manieren. Cees vertelt je meer over de ondersteunende en adviserende rol die zij vervullen voor steeds meer domeinen binnen de sport en over de ontwikkeling die het Kenniscentrum op dit moment doormaakt om nóg meer te betekenen voor sport en bewegen in Nederland.

 

In de middag - Data die je altijd al wilde hebben, Datakwaliteit in topsport én Data Science!

13:00 Jorn Knops - Coördinator Sports Intelligence bij NOC*NSF en vertelt over de data die nu voor het doel sportontwikkeling al beschikbaar is, waar nu aan gewerkt wordt én is op structurele basis op zoek naar mensen die input kunnen geven op de data en diensten die nodig zijn om de bonden beter te kunnen ondersteunen! Tijdens het webinar meer over het Themateam Data Sportvraag en Aanbod! We verklappen alvast: de huiswerkopdracht is leuk én inmiddels een makkie. Die verschijnt ná het webinar in het lesplan.

14:30 Maartje ten Barge - Programmamanager Digitalisering Topsport, NOC*NSF vertelt over het programma met daarin Bonden en Centra voor Topsport en Onderwijs met als doel op een topsport-waardige manier om te gaan met alle informatie en data die rondom Topsporters verzameld wordt. Dit heeft tot nu toe geleid tot selectie en start van implementatie van een Athlete Management Systeem en plan van aanpak voor het komen tot één datalandschap. Tijdens het webinar vertelt Maartje iets over inhoud en doelen van het programma en vooral over hoe zij werken aan verbetering van kwaliteit van data. Jullie weten inmiddels hoe - onwijs - belangrijk dat is!

16:00 Stephan van der Zwaard - Data Scientist en Data Steward bij Sport Data Valley - neemt ons mee in de wereld van Data Science, Machine learning en Artificial Intelligence en leer je hoe dit toegepast kan worden in de sport. Ook ga je zelf aan de slag om te bedenken hoe je Data science zou kunnen Inzetten bij je eigen onderzoek. Lees in ieder geval alvast het artikel uit opdracht 4!

 

Voorbereiding en huiswerk

In totaal 5 opdrachten deze Masterclass. Drie basis opdrachten die je samen een uur tot anderhalf uur zouden kunnen kosten.

Opdracht 1 - onderzoek op waarde leren schatten

Opdracht 2 - een video als introductie op de ochtendwebinars

Opdracht 4 - een korte video over het programma waar Maartje je meer over gaat vertellen.

Opdracht 5 - artikel uit de Harvard Business Review - Data Scientist: the sexiest job of the 21st Century.

Daarnaast nog twee optionele opdrachten

Opdracht 3 - huiswerk voor ná het webinar en een vervolg op de vragen die we formuleerden aan het einde van Masterclass 5. Een schat aan informatie over jongeren en sport die voor veel van jullie cases waarschijnlijk ook relevant is!

Opdracht 6 - hoe analyseert Sherlock Holmes nu eigenlijk zijn zaken? Het verschil tussen deductief en inductief denken.

 

Opdracht 1 (Basis) - leer onderzoek op waarde schatten.

  1. Bekijk onderstaande drie publicaties (klikken om te openen) - integraal lezen mag natuurlijk ook maar daar ga je niet de tijd voor hebben - dat is met opzet :-)

  2. Beantwoord per publicatie voor jezelf alvast een aantal vragen. Bijvoorbeeld:

    • Wat voor soort publicatie is het? Bevat het echt onderzoek?

    • Wie is de opdrachtgever, wat is de rol van de opdrachtgever en hoe wordt het onderzoek betaald?

    • Door wie is het onderzoek uitgevoerd, van welke organisatie?

    • Wat is er precies onderzocht?

    • Is dat voor jullie een actueel thema, zit het toevallig in je case?

    • Wat zijn de conclusies?


1 - Onderzoek Child Abuse & Neglect

2 - Monitor sportief gedrag

3 - Rapport Trainer-Kind interactie


Opdracht 2 - (Basis) - informatie, kennis en wijsheid!

  1. (Basis) Bekijk onderstaande video en neem kennis van de begrippen die erin genoemd worden. Die komen terug in het webinar.

  2. (Optioneel) Bedenk voor jezelf, wat zou ik voor onze bond of mijn case kunnen benoemen als informatie, kennis en wijsheid?

  3. (Optioneel) Post je gedachten op Teams in het kanaal voor Masterclass 6.

Opdracht 3 - (Optioneel huiswerk voor ná het webinar)

In Masterclass 5 zijn we geëindigd met een aantal vragen. Een aantal van die vragen hebben we gestuurd naar het Kenniscentrum Sport en Bewegen én we hebben er een uitgebreid antwoord op gekregen! Veel relevante informatie - ook voor een aantal van jullie cases!

Hoe kunnen we uitval van Europese jongeren (van 12-19) in de sport voorkomen en hoe houden we de jongeren betrokken bij het sporten en bewegen?

Daar loopt Europees een groot onderzoeksproject voor: Keep Youngsters involved

Informatie over het project: https://en.kenniscentrumsportenbewegen.nl/international-projects/keep-youngsters-involved/

De 14 factoren op een rijtje: https://www.kenniscentrumsport.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/07/14-Factoren_Keep-Youngsters-Involved_NL.pdf

Achtergrond informatie: De 14 factoren zijn gebaseerd op review (uitgevoerd door universiteit vanLimerick) https://en.kenniscentrum sport bewegen.nl/international-projects/keep-youngsters-involved/background-information/

 

Wat zijn de verschillen tussen jongens en meisjes (en wat betekent dat voor sportdeelname)?

Ook daar bestaat al onderzoek naar - goed om te weten waar je het kunt vinden!

https://www.allesoversport.nl/artikel/typisch-meisjes-en-typisch-jongens-sport/

https://www.allesoversport.nl/artikel/sport-en-bewegen-voor-meisjes-wat-motiveert-en-wat-belemmert-ze/

 

Algemene informatie over jongeren en de stand van zaken met betrekking tot sport. Hoe besteden zij hun (vrije) tijd - als ze die aan sport besteden?

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/kernindicatoren/clublidmaatschap 

Bevindingen: waarbij het erg interessant is om te zien dat bij jongeren sport bij de sportvereniging afneemt en bij een commerciële aanbieder toeneemt of in ongeorganiseerd verband het sporten toeneemt.

https://www.rivm.nl/leefstijlmonitor/bewegen geeft de cijfers van jongeren op basis van het halen van de beweegrichtlijnen. 

Bevindingen: Jongeren en ouderen zijn de groepen die dit het minste halen. Ook zie je grote verschillen afhankelijk van opleiding. Hoe lager de opleiding hoe minder bewogen wordt.  

 

Opdracht 4 - (Basis) kort introductie op het programma Digitalisering Topsport

  1. Bekijk de video alvast om je eem beeld te vormen van het programma en het Athlete Management Systeem.

 

Opdracht 5 - (Basis) waarom data scientists zo gewild zijn - (nog steeds actueel trouwens!)

  1. Lees het artikel hiernaast ter voorbereiding op het webinar van Stephan van de Zwaard van Sport Data Valley

  2. That’s it. Mocht je interesse hebben in het vak van Data Scientist. Stephan stuurde ons al een lijstje met boeken, sites en tips. Die publiceren we hier binnenkort ook.

 

NA HET WEBINAR: AAN DE SLAG MÉT JE BUDDY (BASIS)

Wat we gedaan hebben tijdens het webinar ga je nu voor je eigen case met je buddy doen. Als het goed is heb je dit voor de zomer al eens gedaan. Een aantal van jullie hoopt nu te gaan starten met hun case. Grijp deze kans!

  1. Plan een afspraak met je buddy.

  2. Als je dat nog niet gedaan hebt: maak versie 1 van je issue tree en check het lesplan van Masterclass 5 om tot hulpvragen te komen.

  3. Met de hulpvragen - bespreek met elkaar aan welke van de organisaties die je vandaag hebt zien langskomen je die vragen zou kunnen stellen! En doe dat dan ook :-)

SPREEKUUR

Periodiek en bij voldoende belangstelling organiseren we een extra spreekuur waar je langs kunt komen met vragen over issue trees, je case of PowerBI. Die spreekuren zullen we gedurende het hele Masterclassprogramma blijven herhalen. Het volgende spreekuur organiseren we op dinsdag 29 september om 10:00h. Om ons te helpen voorbereiden: stel je vraag gerust alvast in Teams.

 

Opdracht 6 - (optioneel) denken als Sherlock Holmes

In het lesplan van Masterclass 5 hebben we je laten lezen over de begrippen correlatie en causatie. Essentieel om die goed te kunnen herkennen en scheiden. Deze keer een vervolg daarop: over deductie en inductie. Vast ook al eens gehoord maar hoe zat het ook alweer?

In onderstaande video worden ze goed uitgelegd én zie je de relatie met het extra artikel van de vorige keer over correlatie en causatie.

  1. Bekijk onderstaande video en probeer dan eens te bedenken welke van de twee redeneerstijlen van toepassing is op je issue tree.

  2. Kom je de strijd tussen deze twee redeneerstijlen in de praktijk wel eens tegen? Erg benieuwd naar een voorbeeld!

  3. Als je denkt het goede antwoord te hebben en een voorbeeld hebt van de strijd tussen de redeneerstijlen in de praktijk - laat het ons weten via teams!

 

Samenvattend

Werk door dit lesplan heen en laat het ons weten als je vragen hebt. We staan voor je klaar! Schrijf je vragen op zodat je ze in Teams of tijdens het Webinar paraat hebt. Als vragen op Teams vaker voorkomen besteden we daar extra aandacht aan.

Het huiswerk:

  • Voorbereiding op het webinar (60 tot 90 minuten)

  • Na het webinar: aan de slag met je buddy aan jullie cases (60 tot 120 minuten)

  • Optioneel:

    • Artikel over hulpvragen (15 minuten)

    • Discussie op Teams over de definitie van uitstroom (zo lang als je zin hebt ;-)

    • Video over deductief vs inductief redeneren (10 minuten)

Succes en tot donderdag!